داشتن بدن و لباس های خوشبویی یکی از معیارهای پاکیزگی برای حضور در جامعه می باشد که این عوامل باعث افزایش اعتماد به نفس در افراد می شود. اما معنای خوشبویی چیست؟ آیا می توان در نظر همه خوشبو بود و هنگام برخورد عطر شما با دیگران احساس خوبی در آن ها ایجاد کند؟ پاسخ دادن به این سوال اصلا آسان نمی باشد، چون در این موضوع ما با حس بویایی سر و کار داریم که حس بسیار پیچیده ای می باشد. همانطور که می دانید هر فرد دارای الگوی بویایی خاصی است و حس بویایی آن شبیه شخص دیگری نمی باشد، اما در هر فرهنگ و تمدن خوشبویی معنای خاصی دارد که در این مقاله از کلبه عطر می خواهیم به آن بپردازیم. با ما همراه شوید.
عطر هم مثل غذا دارای ساختاری پیچیده ای است، هرکسی سلیقه خاصی در خصوص طعم غذاها دارد که احتمال دارد مانند شخص دیگری نباشد. عطرها هم به همین شکل می باشد، احتمال عطری را شما استفاده می کنید دوستتان آن را نپسندد و برعکس شماهم عطری که دوستتان از آن استفاده می کند را نپسندید و استشمام آن عطر باعث ایجاد سردرد در شما شود. البته ناگفته نماند که احساس ما نسبت به برخی از عطرها برمیگردد به دوران خاطرات کودکی و احساسات و عواطفی که ذهنمان را درگیر خود کرده است و اینکه می تواند این موضوع ریشه برخی از علایق مشترک باشد که باید آن ها را در خاطرات جستجو کنیم. اما بعضی از افراد هم به صورت کلی نسبت به بوی خوب و بد عطر حساس هستند و این موضوع ریشه در آلرژیک و... دارد و در مورد چنین مواردی نمیتوان نظر قطعی را صادر کرد. به هر حال خاطرات، احساسات و عواطف ما ارتباط بسیار تناتنگی را با عطرها دارد. همین موضوع باعث شده است که صنعت عطرسازی در ایالات متحده بیش از چهل میلیارد دلار ارزش مالی داشته باشد.
مفهوم خوشبویی عطر
عطر هم مانند غذا است و فقط به سلیقه های شخصی محدود نمی شود بلکه گاهی اوقات می تواند به عنوان یک فرهنگ عام در کشوری باشد. بطور مثال مردم ایالات متحده آمریکا نظری متفاوت نسبت به خوشبویی در مقایسه با مردم ساکن مسکو و توکیو یا دوبی دارند. شاید شماهم بر این باور باشید که این موضوع فقط یک نظر شخصی است ولی اخیرا یک مطالعه علمی در خصوص اینزمینه صورت گرفته است که ثابت می کند چندین عامل از جمله تاریخ، سنت ها و حتی آب و هوا نیز در علاقه مردم یک کشور به یک عطر خاص تاثیر گذار است.
خوشبختانه با تمام تفاوت ها و شباهت ها، مشترکاتی در سلیقه مردم جهان درخصوص عطرها وجود دارد برای مثال می توان به عطر تر و تازه و مدرن اشاره کرد که در تمام کشورها محبوبیت خود را حفظ کرده است و وجه مشترک همه فرهنگ ها به حساب می آید. مانند عطر چوب صندل که روی شخصی دارای بوی متفاوتی است ولی جزو عطرهای پرفروش در سراسر جهان می باشد. اما در خصوص تمامی عطرها این موضوع صدق نمی کند و مفهوم خوشبویی و تعریفی که مردم هرکشور در فرهنگ خود دارند کاملا متفاوت می باشد.
مفهوم خوشبویی در شرق آسیا (کره جنوبی و ژاپن)
طبق تحقیقاتی که انجام گرفته است مشتریان عطر این کشورها بیشتر علاقمند خرید عطرهای با بوی ملایم و خاص و کمیاب هستند و بیشتر عطرهای که استفاده می کنند، حاوی رایحه مرکبات است که در فرهنگ آن ها خوشبو به حساب می آید. در حقیقت استفاده از عطرهای تند در فرهنگ ژاپنی ها، رفتار توهین آمیز به حساب می آید و عطرهای که ملایم هستند دارای رایحه چندان مشخصی نیستند که مردم این کشورها بیشتر از اینگونه عطرها استقبال می کنند. برخی از عطرهای که مردم ژاپن و کره جنوبی از آن ها استفاده می کنند شامل: عطر Almost Transparent Blue از برند A Lab on Fire و عطر L’Original از برند آندره پوتمن است. همچنین عطر ژاپنی Fig Tea هم جزو عطرهای پرفروش در این کشورها می باشد.
خوشبویی در خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس
سلیقه مردم خاورمیانه به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و عربستان سعودی برعکس مردم ژاپن و کره جنوبی در مورد عطرها می باشد. آن ها علاقه شدیدی به عطرهای دارند، که ماندگاری بالایی دارند و همچنین به خوبی حس می شوند. چوب عود به تنهایی برای چند قرن در میان مردم اعراب استفاده می شده است که بوی تند و مربوطی دارد و این عطر ریشه در سنت ها و سلیقه خاص مردم این منطقه دارد. با تفاسیر این موارد می توان نتیجه گرفت که مردم خاورمیانه به عطرهای علاقمند هستند که بوی تند و کیفیت و ماندگاری بالای داشته باشند. البته ناگفته نماند که این سلیقه در سال های گذشته تا حدودی به متعادل روی آورده اند و تمایل آن ها به سمت عطرهای ملایم و سبک آماده است.
مفهوم خوشبویی در روسیه
روسیه یک کشور بسیار گسترده و پهناور است که دارای آب و هوای سرد می باشد و مردم آن سلیقه های مختلفی نسبت به عطر و مفهوم خوشبویی دارند. ولی یک مورد مشترک در میان آن ها وجود دارد آن هم علاقه به عطرهای لاکچری می باشد. روس ها علاقه ویژه ای به رایحه های میوه، گل و روایح تند دارند و عطرهای که شامل این روایح هستند بسیار پرفروش می باشند مانند عطر عطر Fleur Narcotique یا عطر Kilian Moonlight in Heaven. همچنین یکی دیگر از برندهای که فروش زیادی دارد برند مونتاله است.
خوشبویی در ایالات متحده
مردم آمریکاهم دارای سلایق مختلفی در خصوص عطرها هستند اما بیشتر کسانی که به عطر علاقمند هستند از عطرهای کلاسیک و ساده و سطح بالا استفاده می کنند و از جمله این عطرها می توان به عطر شماره 5 شانل اشاره کرد که جزو عطرهای قدیمی به روز شده می باشد که فروش بسیار زیادی را تجربه کرده است. آمریکایی ها بیشتر بوهای مدرن و طبیعی را خوشبو و جذاب می دانند و بوهای مانند بوی میوه، گل و چوب جزو رایحه های مورد علاقه شان می باشد و همچنین در کنار آن به عطرهای تند و دودی و گران قیمت که توسط برندها و طراحان معروف مانند کوم دگارسونز و تام فورد ساخته شده است علاقه دارند.
خوشبویی در فرانسه، بریتانیا و استرالیا
کشور فرانسه در جهان به عنوان مهد عطرسازی شناخته می شود که هرچند سازنده این صنعت بوده است ولی بنظر می آید که سلیقه آن ها در کنار سایز کشورهای اروپایی و استرالیا در دهه های اخیر به سمت سلیقه های آمریکایی ها نزدیک تر شده است. بازار عطر کشورهای اروپایی بیشتر به سمت عطرهای مدرن با بوهای ساده سوق پیدا کرده است و مردم بیشتر علاقمند استفاده از عطرهای هستند که بوی تمیز و تروتازه و سبکی دارند اما در کنار این سادگی آن ها سعی کرده تاریخ بلند بالای خود را به دست فراموشی نسپارند و دوست دارند از عطری استفاده کنند که عنصر جذابیت را هم که عنصر سنتی عطر فرانسه است را هم در خود داشته باشد.